pano2

Pielgrzymowanie wczoraj i dziś

Rok 2017 jest rokiem wielkich jubileuszy: 100 rocznica Objawień Fatimskich, 300 – lecie Koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, 50 -lecie Koronacji Cudownego Obrazu Matki Boskiej Licheńskiej.
Również w naszej parafii obchodzimy jubileusz 450 – lecie konsekracji naszego kościoła. Jednak to nie jedyny jubileusz parafialny. Także nasza Piesza Pielgrzymka Promienista Czerniejewo – Jasna Góra obchodziła w tym roku swój srebrny jubileusz.
Tak, tak! To już 25 lat pielgrzymujemy przed obraz Świętej Panienki zanosząc jej nasze prośby, błagania, ale również podziękowania. Tak więc nadszedł też czas na wspomnienia.
Od czasu kiedy pierwszy raz wyruszyłam na pielgrzymkowy szlak minęło wiele lat. Pomimo upływającego czasu niektóre wspomnienia z tamtych lat pozostały w pamięci aż do dziś. Pierwsze pielgrzymki rozpoczynały się już 30.07 wieczornym apelem i spotkaniem na którym to ks. przewodnik Paweł Gronowski wszystkich witał, przedstawiał plan na nadchodzące dni, przypomniał regulamin. Dzień wyjścia, tj. 31.07 zaczynał się pakowaniem bagaży na stara z przyczepą, który poprzedniego dnia został odpowiednio „ozdobiony” i pokolorowany. Pielgrzymi przynosili też puszki, konserwy i paprykarze, z których przygotowywane były śniadania na trasie. Kościół na porannej mszy był wypełniony po brzegi (grupa czerniejewska w latach 90 ubiegłego wieku liczyła nawet 170 osób). Dla tak licznej grupy trudno było kwatermistrzowi Panu Janowi Kulpińskiemu zapewnić noclegi wszystkim pielgrzymom, dlatego spaliśmy w świetlicach ale również nocowaliśmy pod namiotami. Wczesnym rankiem słychać wtedy było śpiew pana kwatermistrza „Kiedy ranne wstają zorze...” w ramach pobudki. Również sama trasa pielgrzymki się trochę różniła. W latach 90 pielgrzymkę prowadził przewodnik Pan Andrzej Szuba, krzyż i tablica, które były bardzo ciężkie. Z pierwszych pielgrzymek głęboko w pamięci zapadła mi woda z sokiem :-), miętowa herbata, grupa kierująca ruchem oraz zespół muzyczny, państwo Czajkowscy - pielgrzymkowa grupa medyczna, którzy pielgrzymowali całą rodziną oraz powrót z Częstochowy pociągiem (z przesiadką w Jarocinie). Pielgrzymowaliśmy również 9 dni jednak na Jasną Górę wchodziliśmy 08.08.
W tym roku po kilkunastoletniej przerwie postanowiłam po raz kolejny wybrać się na kolejne rekolekcje w drodze. Już podczas pakowania bagaży można było zauważyć różnicę pomiędzy tegoroczną pielgrzymką a tą sprzed 25 lat. Przed kościołem zamiast stara z przyczepą stał bus. Nikt nie niósł ze sobą puszek i konserw :-) Pielgrzymka liczyła ok. 35 pątników. W tym roku oprócz noclegu w Kamyku i w Wietrzynie, gdzie spaliśmy w salach, takich atrakcji jak spanie pod namiotami nie było. Grupa pielgrzymkowa otrzymała nowy krzyż wraz z tablicą zdecydowanie lżejszy :-) Pielgrzymka rozpoczęła się poranną mszą 28.07. Z uwagi na mniejszą liczebność grupy można było zauważyć różnicę w posiłkach na trasie. Obiady były bardzo smaczne, często dwudaniowe i ze słodkim deserem. Nie było wody z sokiem, ale woda mineralna gazowana, niegazowana, lekko gazowana do wyboru i bez ograniczeń.
Po mino, iż tegoroczna grupa była mniej liczna (wszyscy wiedzą nie liczy się ilość tylko jakość) i duża część pątników pochodziła spoza naszej parafii na pielgrzymkowym szlaku panowała rodzinna atmosfera, podobnie jak 25 lat temu. Pomimo upływu lat nie zmienił się charakter pielgrzymki. W ciągu całego dnia w głośnikach słychać wiele modlitw: godzinki, różaniec, koronkę, konferencje, medytacje nad Biblią. W międzyczasie słychać też oczywiście śpiew popularnych i mniej popularnych piosenek religijnych.
Choć tegoroczne pielgrzymowanie pod różnymi względami różniło się od tego sprzed lat (nie było ani gorsze, ani lepsze po prostu inne z różnych względów) to wszystkie pielgrzymkowe szlaki – przeszłe, teraźniejsze i przyszłe - łączy ogromny wysiłek fizyczny. To właśnie dzięki niemu można tu doświadczyć prawdziwej wspólnoty chrześcijańskiej, oderwać się od codzienności i przemyśleć swoje życie. Pielgrzymka to cudowny czas. Piękny i błogosławiony. Nie da się go opisać słowami. Aby zrozumieć – trzeba go przeżyć. Pielgrzymka zmienia życie człowieka. Nic nie da się porównać do pielgrzymki. Dlatego każdy powinien choć raz wyruszyć na pielgrzymkowy szlak. Zapraszamy do naszej grupy pielgrzymkowej nie tylko ludzi młodych wiekiem ale również ludzi młodych duchem. Do zobaczenia na pielgrzymkowym szlaku.

Pielgrzymka to fenomen ...

Pewna dziewczyna, która kilkanaście razy przemierzyła trasę wiodącą z Czerniejewa na Jasną Górę zapytana o to czym jest dla niej pielgrzymka odpowiedziała następującymi słowami: „Pielgrzymka to swoistego rodzaju fenomen. Z pozoru wydaje się być wyrzeczeniem. Trzeba bowiem wstać skoro świt, iść kilkadziesiąt kilometrów dziennie w upalnym słońcu lub w deszczu. W rzeczywistości jednak pielgrzymka ukazuje nam ludziom przyzwyczajonym do wygody, narzekającym na natłok obowiązków i brak czasu, jak niewiele jest potrzebne człowiekowi do szczęścia. Czasami wystarczy tylko uśmiech, rozmowa, wspólny śpiew ... czasami wystarczy tylko bezinteresowne zrobienie komuś kanapki ... czasami wystarczy tylko podany z miłością kubek pożywnej zupy jarzynowej w deszczowy dzień, albo kilka łyków chłodnej wody kiedy doskwiera upał.
Pielgrzymka nie jest i nigdy nie była dla mnie żadnym wyrzeczeniem. Wręcz przeciwnie. Dzięki niej odkryłam, że naprawdę jestem szczęśliwa i pragnę się tym szczęściem dzielić z innymi. Co roku dziękuję Matce Bożej za to, że dane mi było po raz kolejny uczestniczyć w pieszej pielgrzymce. Dziękuję Matce Bożej za ludzi, których podczas mojej wędrówki poznałam. Dziękuję Matce Bożej za to, że choć pielgrzymowałam już kilkanaście razy to jednak za każdym razem nauczyłam się czegoś nowego, każdy dzień wędrówki był niewątpliwie wyjątkowy i niepowtarzalny. Kiedy kilkanaście lat temu po raz pierwszy spojrzałam w Jej pełne matczynej miłości oblicze odczuwałam radość i ogromne wzruszenie, obecnie odczuwam wewnętrzny spokój... kiedyś chciałam powiedzieć Jej jak najwięcej, teraz milczę czując, że Ona zna mnie dobrze i wie o mnie wszystko. I tylko jedno pozostaje wciąż niezmienne ... ten niesamowity żal, kiedy pielgrzymka dobiega końca i nastaje czas aby powrócić do swoich codziennych obowiązków”